آمیخته بازاریابی چیست؟ از 4p تا 4c.

آمیخته بازاریابی چیست؟ از 4p تا 4c

زمان مطالعه: 6 دقیقه

[کل: 0 میانگین: 0]

آمیخته بازاریابی چیست؟

بیشتر مشاغل فرض را بر این باور می گذارند که مدل بازاریابی تنها به معنای تبلیغات گسترده برای جلب مشتری است. اما بازاریابی در حقیقت بسیار گسترده بوده و کلیه بخش های یک کسب و کار را در بر می گیرد. اما در این جا این سوال مطرح است که چه بخش هایی را شامل می شود؟ این جاست که مفهوم آمیخته بازاریابی مطرح می شود. در واقع آمیخته بازاریابی یک مدل بازاریابی است که به شما در شناسایی بهتر کسب و کارتان، مدیریت آن و در نتیجه به رسیدن به هدف دل خواهتان ( فروش یا سود بیشتر ) کمک می کند.

ما در این مقاله سعی بر این داریم که به چهار مدل اصلی آمیخته بازاریابی یا همان 4P و همچنین مدل جایگزین آن که با نام 4C یاد می شود و تاثیر بیشتری در بازاریابی دارد، اشاره کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آمیخته بازاریابی چگونه به رشد کسب و کار کمک می کند؟

آمیخته بازاریابی چگونه به رشد کسب و کار کمک می کند؟

قسمتی از فعالیت های شرکت، مربوط به بازاریابی می باشد که این بخش از طراحی محصول گرفته تا بخش فروش آن محصول ادامه دارد و در نهایت هدف اصلی آن افزایش فروش و سود آوری شرکت می باشد. در این جا یکی از بخش هایی که به فروش و سود بیشتر شرکت کمک عظیمی می کند، آمیخته بازاریابی می باشد. شما با استفاده از بازاریابی و مدل های آن می توانید اطمینان حاصل کنید که کلیه جوانب کار را در نظر گرفته و یک استراتژی جامعی را برای بازاریابی طراحی کرده اید.

در حقیقت آمیخته بازاریابی یا 4P شامل چهار بخش محصول (product)، قیمت (price)، مکان عرضه یا توزیع (place) و ترویج محصول و پیشبرد فروش (promotion) می باشد که در ادامه هر یک از این اجزا را مورد بررسی قرار می دهیم.

به طور کلی می توان گفت که محصولات به دو دسته کلی محصولات مصرفی ( محصولاتی که مصرف کننده نهایی آن را خریداری می کند ) و محصولات صنعتی ( که در کسب و کار های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و یا به واسطه ها فروخته می شود ) تقسیم بندی می شوند. محصولات مصرفی شامل محصولات راحتی ( محصولاتی که قیمت پایینی دارند همچون بستنی، صابون و … )، محصولات مقایسه ای ( محصولاتی که برای انتخاب آن زمان بیشتری صرف می شود )، محصولات ویژه و خاص ( محصولاتی که مشتریان خاصی دارند ) و محصولات ناخواسته ( محصولاتی که برای فروش آن بازاریابی بیشتری نیاز دارند همچون بیمه عمر و … ) می باشند.

یکی دیگر از بخش های آمیخته بازاریابی، قیمت می باشد که در واقع یکی از بخش های انعطاف پذیر آمیخته بازاریابی به شمار می رود. چرا که می توان به راحتی در مدت زمانی بسیار کوتاه آن را به سادگی تغییر داد.

به صورت کلی، دو سیاست قیمت گذاری در جهان موجود است که شامل سیاست قیمت گذاری ثابت ( سیاستی که قیمت برای یک بازه زمانی مشخص می شود و هیچ تغییری در آن دوره ایجاد نمی شود ) و سیاست قیمت گذاری متغیر ( سیاستی که قیمت ها با در نظر گرفتن شرایط کنونی بازار و همچنین برای بخش های متفاوت بازار، تغییر می کند ) می باشد.

بعد از انجام برنامه ریزی های لازم در رابطه با محصول و قیمت آن، اکنون وقت آن رسیده است که محصول مورد نظر را به بازار ارائه دهید و در این موقعیت می توانید با مشتریان خود در مورد معرفی محصولات مربوطه ارتباط برقرار کنید. در حقیقت پیشبرد فروش و یا ترویج آن شامل کلیه فعالیت ها و بخش های ارتباطی با مشتریان برای محصول مربوطه و بیان ویژگی های آن می باشد. به طور کلی پیشبرد فروش به معنای افزایش فروش از طریق ابزار ها و مشوق های کوتاه مدت می باشد. به طور مثال ارائه نمونه هایی رایگان از محصول، حراج کردن محصولات، برگزاری مسابقه های جالب و همچنین اعطای جوایز، از ابزار های ترویج به شمار می روند.

در نظر داشته باشید که از این روش در مدت زمان کوتاهی برای جبران کاهش فروش استفاده کرد و اگر از این روش بیش از حد انتظار استفاده کنید، به برند کاری شما آسیب جدی خواهد زد.

ارائه محصول شامل سه بخش توزیع محصول، عمده فروشی محصول و همچنین خرده فروشی می باشد. یکی از مواردی که در افزایش سهم بازار و فروش تاثیرات شگفت انگیزی دارد، انتخاب مکان مناسب برای توزیع محصول مورد نظر می باشد. در حقیقت شما با انتخاب مکان مناسب، به شکل صحیحی مشتری هدف خود را انتخاب کرده اید. شما باید دقیقا بدانید که محصول مورد نظر شما نیاز چه گروهی از افراد جامعه را برطرف می کند و همچنین متوجه شوید که مشتریان شما محصول مورد نیاز خود را از چه طریقی و در چه مکان هایی خریداری می کنند.

مدل بازاریابی 4C جایگزین امروزی برای 4P

مدل بازاریابی 4C جایگزین امروزی برای 4P

یکی از ابزار هایی که امروزه برای کسب و کارهای اینترنتی و امروزی استفاده می شود که در حقیقت به عنوان مدل جایگزین 4P معرفی شده است، مدل 4C می باشد. ابزار آمیخته بازاریابی 4C شامل مواردی چون ارزش مشتری یا مصرف کننده (customer/consumer value)، هزینه (cost)، راحتی و آسودگی مشتری (convenience) و ارتباطات (communication) می باشد که در ادامه هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم.

در ابتدای راه اندازی کمپین مارکتینگ، می بایست به این سوال پاسخ دهید که محصول مورد نظر شما چه ارزشی را برای مشتری ایجاد می کند؟ در حقیقت منظور از این ارزش همان پیامی است که در تبلیغات می بایست به کاربر منتقل شود.

در این بخش منظور از هزینه، مبلغی است که مشتری مربوطه بابت خرید محصول مورد نیاز خود پرداخت می کند. در حقیقت موضوع همان قیمت محصول مورد نظر از نگاه کسب و کار می باشد. در واقع این مدل از بازاریابی می گوید که شما می بایست بیشتری هزینه ای را که مشتری تمایل دارد برای خرید محصول مورد نیاز خود هزینه کند را جستجو کنید.

در حال حاضر افراد بسیاری از جامعه جزو گروه های دوم و سوم از مشتریان می باشند. در واقع گروه دوم شامل آن دسته از افرادی هستند که خرید خود را طبق میزان آسایشی و رفاهی که برای آن ها فراهم می کند، انجام می دهند. به همین سبب بیشتر مشاغل به دنبال فروش آنلاین و راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستند تا بتوانند این آسایش و رفاه را به طریقی برای مشتریان خود فراهم آورند.

در واقع مدل آمیخته بازاریابی 4c در رابطه با آسودگی و راحتی مشتریان و مخاطبین می گوید که در دنیای امروزی می بایست بتوانید محصولات خود را به سرعت در اختیار مشتریان قرار دهید و همچنین مشتریان بتوانند به ساده ترین شکل محصول مورد نیاز خود را تهیه کنند.

آخرین مدل بازاریابی 4c، همانند بازاریابی سنتی که ترویج محصول بود، نیست؛ چرا که برقراری ارتباطات صمیمانه با جامعه مخاطبین و همچنین بیان ارزش های مشاغل و محصولات مورد نظر به صورت ضمنی می باشد. بیشتر مشاغل محتواهایی را مرتبط با صنعت و یا مطالب سرگرم کننده تولید می کنند و این مطالب را با مخاطبین جامعه به اشتراک می گذارند. در حقیقت هدف اصلی فقط آگاهی کاربران از محصول جدید نیست. بلکه در حقیقت ارتباط معنادار با مشتریان و انتقال مطالب ارزشمند به آن ها است.

برقراری ارتباط با مشتریان می تواند از طریق سوشال مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا و … ممکن شود. این ارتباطات به صورت دو طرفه می باشد که در نتیجه می توان بازخوردی از مشتری نیز داشته باشیم.

چرا تیم وب وایت؟

چرا تیم وب وایت؟

گروه مهندسی حرفه ای وب وایت به شما این اطمینان را می دهد تا به صورت کاملا حرفه ای و مطابق با خواسته شما در هر زمینه ای به شما کمک کند. تیم متخصص وب وایت آماده ارائه مشاوره تخصصی در زمینه کسب و کار شما است. اگر شما در هر زمینه ای با مشکل مواجه شدید و یا نیاز به مشاوره داشتید، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید تا مشاوره های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

سخن پایانی

تیم متخصص وب وایت در جهت افزایش و جلب رضایت مشتریان گرامی تلاش می کند تا بهترین و باکیفیت ترین خدمات را ارائه دهد.

شما همراهان همیشگی و عزیز می توانید برای دریافت مشاوره ی رایگان و کاربردی در زمینه آميخته بازاريابی با شماره تلفن 91010620-031 و یا با شماره همراه 09304852006 تماس حاصل فرمایید و یا به نشانی info@webwhite.ir ایمیل بزنید و يا به صفحه مشاوره رايگان رفته و فرم درخواست را پر كنيد تا کارشناسان ما در اولین فرصت به شما مشاوره ی تخصصی و رایگان ارائه دهند. همچنین اگر انتقاد یا پیشنهادی در مورد این مقاله دارید و یا نکته ای در مورد آميخته بازاريابی می دانید که ما در این مقاله ذکر نکرده ایم، خوشحال میشویم در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ممنون که تا پایان ما را همراهی کردید.

چند نكته كليدي كه شما در اين مقاله فرا گرفتيد:

آمیخته بازاریابی چیست؟

بیشتر مشاغل فرض را بر این باور می گذارند که مدل بازاریابی تنها به معنای تبلیغات گسترده برای جلب مشتری است. اما بازاریابی در حقیقت بسیار گسترده بوده و کلیه بخش های یک کسب و کار را در بر می گیرد.

آمیخته بازاریابی چگونه به رشد کسب و کار کمک می کند؟

قسمتی از فعالیت های شرکت، مربوط به بازاریابی می باشد که این بخش از طراحی محصول گرفته تا بخش فروش آن محصول ادامه دارد و در نهایت هدف اصلی آن افزایش فروش و سود آوری شرکت می باشد.

مدل بازاریابی 4C جایگزین امروزی برای 4P

یکی از ابزار هایی که امروزه برای کسب و کارهای اینترنتی و امروزی استفاده می شود که در حقیقت به عنوان مدل جایگزین 4P معرفی شده است، مدل 4C می باشد.

چرا تیم وب وایت؟

گروه مهندسی حرفه ای وب وایت به شما این اطمینان را می دهد تا به صورت کاملا حرفه ای و مطابق با خواسته شما در هر زمینه ای به شما کمک کند.

دريافت مشاوره در زمينه آميخته بازاريابی

[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دريافت مشاوره رايگان

به مشاوره نياز داريد؟

پس از تکمیل و ارسال فرم ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس خواهیم گرفت.

09304852006