تولید محتوا چیست و چرا مهم است؟

تولید محتوا چیست و چرا مهم است؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

[کل: 0 میانگین: 0]

 

سایت دانش محور یا فروشگاه بی مشتری، انتخاب با شماست! با تولید محتوا همه بازار برای شمات!

در عصر دانش کنونی، ثروتمندترین شرکت­ها مانند مایکروسافت فقط دانش می­فروشند و کسب ثروت نه از طریق فروش نفت و گاز، بلکه از طریق فروشگاه دانش­ محوری انجام می­پذیرد. از این رو، تولید محتوا در سایت­هایی که خدمات ارائه می­دهند و یا محصولات مختلفی در حوزه­های گوناگون به فروش می­رسانند، بسیار حائز اهمیت می­باشد. از طرف دیگر، با توجه به سایت­های مختلفی که در جهان و ایران راه­اندازی شده­اند و روز به روز به تعداد آنها اضافه می­گردد، متوجه می­شوید که هر سایتی محتوای مربوط به خود را تولید می­کند اما تمامی آنها نمی­توانند به میزان فروش مورد نظر خود برسند و مخاطبان کمتری جذب می­ نمایند بنابراین هر نوع محتوایی نمی ­تواند نیروی محرکه سایت باشد. در این مقاله سعی داریم در مورد اهمیت تولید محتوا در سایت و همچنین برخی پارامترهای آن توضیح دهیم تا مخاطبان بتوانند با رعایت اصول معرفی شده بازدیدهای سایت خود را افزایش داده و در سایت گوگل اولین باشند.

چرا تولید محتوا مهم است؟

تنها استراتژی سایت­ها برای داشتن بیشترین تعداد بازدیدکننده، تولید محتوای اختصاصی، پیوسته و ارزشمندی است که بتواند به کاربر کمک کند و مشکلی از کاربر را رفع نماید. در واقع شما باید یک محتوایی طراحی کنید که (1) این محتوا می‌تواند یک متن بوده و در سایت منتشر شود، (2) یا ترکیبی از متن و عکس و چیزهای دیگر باشد و (3) همچنین محتوای شما ممکن است به صورت یک فیلم تهیه شده باشد.  اگر بخواهید با کمترین هزینه، درآمد خیلی بالایی از سایت خود کسب نمایید، روش آن تولید محتوای قوی برای سایت است که به خصوص برای وبسایت­های فروشگاهی بسیار حیاتی می­باشد. خوشبختانه سایت­های مارکت­پلیس توانسته­اند از طریق گزارشات مشتریان و راهکارها به خوبی در این حوزه بدرخشند.

به یاد داشته باشید که محتوای سایت بایستی کمک کننده بوده و بر اساس استراتژی مکتوب شده باشد. اینکه بخواهیم با ترجمه 100 مقاله و قرار دادن آنها در سایت یا با کپی کردن مقالات سایت­های دیگر سعی کنیم محتوای سایت را مهیا کنیم، اقدام اشتباه و بی اثری بوده و تأثیرگذار نخواهد بود چرا که مخاطبان با ورود به سایت خاصی انتظار دارند مطالب جدید و غیرتکراری و در عین حال کاربردی فرا بگیرند. محتوایی که در مورد کسب­وکار شما و خلاءها صحبت کرده و شما را به عنوان راهکار ارائه دهد، محتوای واقعی به شمار می­ رود. نکته قابل توجه این است که میزان انرژی که در کلام شما وجود دارد، به راحتی توسط هر فردی قابل درک بوده و احساس می‌شود. از این رو، به دلیل اینکه مخاطب در سایت شما زمان زیادی صرف نمی­کند، توصیه می‌شود که انرژی و انگیزه زیادی در محتوای خود داشته باشید و از طریق کلام خود به شخص آنلاین در سایت انتقال دهید تا بتوانید اثرگذارتر باشید.

حتماً سعی کنید در تمامی مراحل کسب و کار خود صداقت پیشه کنید چرا که بهترین رُکن یک کسب و کار صداقت بوده و برای بهترین بودن بایستی آن را رعایت کنید. البته شاید در شروع کار اولین نباشید ولی همیشه بهترین می‌مانید مانند وبسایت دیوار که در شروع کار خود اولین نبود ولی با برقراری صداقت در حرفه خود توانست بهترین وبسایت کنونی بوده و تحت شرایط خاص، حرکت خیلی خاصی انجام دهد. همچنین محتوای سایت بایستی پیوسته تولید شده و هرگز متوقف نشود به عبارت دیگر، بایستی نوسان زمانی مشخصی برای بارگذاری مطالب در سایت خود داشته باشید و هر روز یا چند روز در هفته مقالات جدیدی را در سایت خود منتشر کنید تا مخاطبان در ساعاتی از روز یا روزهای مشخصی در هفته منتظر مطالب جدیدی در سایت شما باشند.

انواع محتواها

1- محتوای متنی

در تحقیقات انجام شده در حوزه محتوا، همواره محتوای متنی توانسته بیشترین اعتماد مخاطب را جلب کند. به همین دلیل است که مقالات پژوهشی در قالب متن منتشر می‌شوند و یا در بین مجموعه‌هایی که هم کتاب و هم فیلم آن‌ها موجود است، کتابشان بیشتر جنبه یادگیری و فیلم بیشتر جنبه سرگرمی را به خود می‌گیرد.

2- محتوای صوتی

صوت و انواع جلوه‌های صوتی در بازاریابی محتوا می‌تواند تأثیر مضاعفی نسبت به قالب متنی داشته باشد و به همین دلیل در سال‌های طلایی رادیو، بسیاری از محتواهای صوتی از جمله کمدی، درام، کنسرت‌های موسیقی کلاسیک، اخبار و گزارش‌ها برای مردم پخش می­شد.

3- محتوای ویدئویی

اخیراً یکی از روندهای قابل ‌توجه در رسانه‌های دیجیتال، تأکید بر تولید محتوای ویدئویی بوده است. بسیاری از متخصصان حوزه کسب و کار اینترنتی معتقدند که تغییر رویه به استفاده از محتوای ویدئویی به دلیل تغییر عادات رسانه است و این مسئله که مردم کمتر به تمایل خواندن کلمات دارند در این تغییر رویه بی‌تأثیر نیست. امروزه مدیران بازاریابی محتوا به ‌خوبی می‌دانند که با چارچوب‌های مشخص‌شده، بهترین موضوع برای تولید محتواهای ویدئویی، تهیه فیلم‌های آموزشی و توضیحی، مصاحبه‌های مسئولان، فیلم‌های بدون تاریخ انقضاء (مانند آموزش تهیه غذا، آموزش خیاطی، نجاری و غیره) و ویدئوهای تبلیغاتی است.

4- محتوای تصویری

استفاده روزافزون از رسانه‌های اجتماعی بصری مانند فیس‌بوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام و غیره موجب شده تا صاحبان کسب و کار و بازاریابان دیجیتال آنلاین از این نوع محتوا استفاده فراوانی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشند. کلید موفقیت در اینگونه محتواها این است که این نوع محتوا توجه مخاطبان را بیشتر به خود جلب کرده، فرآیند تولید آن ساده‌تر بوده و یکنواختی محتواهای متنی را نیز ندارد.

بازاریابی محتوایی چیست؟

محتوایی که برای مخاطبان نیاز ایجاد کرده و کمپانی شما را به عنوان راهکار آن نیازها معرفی کرده و سپس این راهکارها را بفروشد، بازاریابی محتوایی گفته می­شود. برای مثال ممکن است شما در سایت خود به دوره­ای با عنوان “موفقیت در جلسه مصاحبه داشته باشید”، در این هنگام شما ابتدا بایستی معظلاتی که در این مورد گریبان­گیر مخاطبان است را کشف کرده و آنها را برای مخاطبان خود بازگو کنید که تعدادی از این معظلات می­تواند استرس، ریتم خسته کننده صحبت­های مصاحبه شونده، نداشتن حوصله فرد مصاحبه کننده برای شنیدن توضیحات اضافی متقاضی و غیره باشد. سپس در قالب دوره خود راه حل تمامی این معظلات را مطرح کرده و دوره آموزشی خود را کلید موفقیت در مصاحبه شغلی معرفی می­کنید. پس اگر کالا یا خدماتی در سایت دارید و با این روش نتواسته­اید به فروش بالا برسید، احتمالاً کالای شما کالای معروفی است یا قیمت پایینی دارد و یا به صورت شانسی فروش می­کنید.

برای تولید محتوا در سایت­های مارکت­ پلیس می­توان مطرح کرد که خرید از فروشگاه شما چه مزیت­هایی می­تواند داشته باشد. نوشتن محتوای سطحی و بی روح در همه سایت­ها دیده می­شود و اگر می­خوهید محتوای تأثیرگذاری داشته باشید بهتر است موضوع را به صورت عمیق کنکاش کرده و خودتان را جای مخاطب قرار دهید تا با ارائه اطلاعات دقیق بتوانید تمام تردید­های ذهنی او را رفع کنید. متأسفانه تمرکز اکثر مدیران سایت­ها بر تعداد مطالب است در صورتی که اگر محتوای حجیم و عمیق حتی با تعداد کم منتشر کنید، بسیار کمک ­کننده خواهد بود.

محتوای بازاریابی بایستی هوشمندانه نگاشته شود یعنی مستقیماً مطالبی را در محتوا مطرح کنید که نشان دهد کمپانی شما برند اصلی را ارائه می­دهد و همچنین به اثربخشی برند شما در بین سایرین اشاره ماهرانه­ای داشته باشد. در واقع از طریق اشاره به رویدادها و تاریخچه برند خود می­توانید اعتبار بیشتری در بین مخاطبان کسب کنید تا اینکه بخواهید مستقیماً این موضوع را بیان کنید. به عبارت دیگر، زمانی که از افراد برجسته تیم خود نام ببرید یا سالیانی که در این حوزه فعالیت دارید را عنوان کنید، به طور غیرمستقیم در حال برندسازی تیم و شرکت خود هستید. مثلاً در معرفی دوره خود عنوان کنید که در طی ده سال گذشته که در این حوزه مطالعه یا فعالیت داشته­اید، توانسته­اید به دستاوردهای بسیار زیادی برسید. همچنین برای جذابیت بخشیدن به محتوای خود، لزومی ندارد از واژگان خارجی زیادی استفاده کنید. البته استفاده کردن از واژگان خارجی معمولاً تبدیل به عادت گفتاری ما شده است. استفاده کردن از واژگان خارجی می‌تواند به معنای “کلاس گذاشتن” باشد پس تا حد ممکن از مطرح کردن واژگان خارجی پرهیز کنید تا چنین برداشتی را به مخاطبان انتقال ندهید.

آیا هر محتوایی ارزشمند است؟

همه ی ما این حرف را که می گویند تولید محتوای مستمر و پشت سر هم لازم است را شنیده ایم. اما آیا منظور تولیدِ هر محتوایی است؟ خیر! منظور تولید محتوای ارزشمند و کاربردی است. به طوری که مخاطب پس از خواندن آن متن، جواب تمامی پرسش هایش را بدست بیاورد و خیال کند گنج پیدا کرده است.

ساختار یک محتوای ارزشمند

مقدمه ی خوب: در بخش مقدمه لازم است ذهن مخاطب را برای موضوع آماده کنید و سوالی که ذهن او را مشغول کرده است را بپرسید و به آن در ادامه ی متن خودتان پاسخ دهید.

کوتاه و مفید بودن متن: بیشتر افراد حوصله ی خواندن پاراگراف های طولانی یا متن هایی که برای زیاد شدن کاراکتر ها، از کلمات استفاده شده است را ندارند و ترجیح می دهند جواب سوال شان را به کوتاه ترین شکل ممکن دریافت کنند.

ساده و روان بودن جملات: استفاده از کلمات روزمره و شناخته شده خیلی بهتر از به کار بردن کلمات قلمبه سلمبه یا تخصصی است. البته باید ابتدا مخاطب محتوای خود را بشناسید و اگر قرار است جمعی از متخصصین مقاله ی شما را بخوانند لازم است کلمات تخصصی به کار برده شود و اگر قشر عادی جامعه قرار است محتوای شما را بخوانند لزومی به استفاده از کلمات سقیل نیست.

برخی از محتواها بازدیدهای بالایی در صفحه گوگل دارند

مطلبی که به صورت اختصاصی نوشته می­شود به چند دلیل بالاترین بازدیدها را شامل می‌گردد:

1- اول این که قطعاً مطلب مفیدی است و کاربر بیشتر در آن صفحه می­ماند و با ماندگاری بیشتر در صفحه، تایم ماندگاری مخاطب بالا رفته و گوگل آن مطلب را بالاتر قرار می­دهد.

2- دوم اینکه احتمالاً لینک­پذیر است چرا که مطلب تکراری نبوده و گوگل به آن لینک می­دهد.

3- سوم اینکه حتماً این مطالب به خاطر جدید بودن خود، کپی می­شود به خاطر اینکه منبع انگلیسی نداشته و بیشتر مورد توجه بقیه سایت­ها قرار می­گیرد.

4- چهارم اینکه این مطالب باعث جلب نظر مخاطب برای خواندن سایر مطالب سایت شما می­شود.

نتیجه­ گیری:

صرف نظر از اینکه شما چه نوع سایتی و با چه نوع محتوایی دارید، تولید محتوای قوی در آن بسیار حیاتی می­باشد زیرا از طریق محتوای غیرتکراری و جدید، پیوسته، کاربردی و کمک کننده می­توانید خدماتی که در سایت خود ارائه می­دهید (مانند دوره­ها یا کلاس­های آموزشی) یا محصولاتی که برای فروش در سایت تبلیغ می­کنید (صرف نظر از نوع و زمینه فروش) با اثرگذاری بالاتری ارائه دهید. زمانی که محتوای سایت اثرگذار باشد، مخاطب زمان بیشتری را در سایت شما صرف کرده، ترافیک سایت شما بالا رفته و در نتیجه احتمال خرید خدمات یا محصولات شما افزایش می­یابد.

منبع: contentmarketinginstitute.com

این مطالب را هم حتما بخوانید

[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتيباني سايت در اصفهان

به مشاوره نياز داريد؟

پس از تکمیل و ارسال فرم ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس خواهیم گرفت.

09304852006