دیجیتال مارکتینگ چیست؟

عکس لپ تاپ که نشان دهنده ی ابزار دیجیتال مارکتینگ می باشد.

اگر شما فردی هستید که سررشته ای از کسب وکار دارید قطعا تا این لحظه کلمه ی دیجیتال مارکتینگ به گوش شما خورده است و اگر تاکنون به دنبال معنی این کلمه نبوده اید بهتر است هرچه سریع تر کسب و کار خود را از ورشکستگی نجات دهید. بعد از آن این سوال به وجود می آید که واقعا دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا اینقدر اهمیت پیدا کرده است؟ امروزه استفاده ی مردم از اینترنت و شبکه های اجتماعی روز به روز افزایش پیدا می کند و این اتفاق به گونه ای می باشد که آمار نشان می دهد تقریبا ۹۹ درصد مردم از اینترنت استفاده می کنند و همین موضوع باعث شده استفاده و استقبال از اینترنت افزایش پیدا کند و اینترنت بستر مناسبی برای رشد کسب و کار ها باشد و همین روال شغلی با عنوان دیجیتال مارکتینگ را از ۱۰۰ سال پیش وارد تاریخ کسب و کار کرد.
اگر به دنبال جواب خود هستید این مقاله کمک به سزایی در تکمیل اطلاعات شما می کند، با ما باشید تا تمامی اطلاعات درباره ی دیجیتال مارکتینگ را با یک دیگر بررسی کنیم.

دیجیتال مارکتینگ یا فروش الکترونیکی
طبق منابع و گفته ها ، دیجیتال مارکتینگ مفهوم نسبتاً جدیدی نیست، بلکه اولین بازاریابی دیجیتال صورت گرفته در دنیا مربوط به بیش از ۱۰۰ سال پیش می‌ شود. رادیو سال ۱۹۸۶ اختراع شده است و ۱۰ سال زمان برد تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند و از آنجا بود که به فکر تبلیغات و کسب درآمد از رادیو افتادند. اولین تبلیغات مربوط به یک اجرای اپرا بود که بعد از پخش آن فوراً بلیط های آن فروخته شد و آن روز دیجیتال مارکتینگ در دنیا متولد شد.
در واقع دیجیتال مارکتینگ به شیوه نوینی از بازاریابی گفته می شود که از ابزارهای دیجیتال برای رسیدن به اهداف بازاریابی بهره می برید.
دیجیتال مارکتینگ یک ابزار اینترنتی است که به کمک ابزارهای آن استفاده از علم مارکتینگ به شکل دیجیتال و اینترنتی میسر می‌ شود. ابزارهای نظیر گوگل آنالیتیکس، تبلیغات بنری و کلیدی دیجیتال، اپ مارکتینیگ، گیم مارکتینگ، ویدیو مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و سوشال مارکتینگ، موشن گرافیک، سئو و غیره که هر روز گسترده‌ ترمی شود.
در حقیقت دیجیتال مارکتینگ معرفی و پیشبرد فروش محصولات و برند از طریق یک یا چند رسانه الکترونیکی است. از مهم ترین ویژگی دیجیتال مارکتینگ توانایی سنجش اثربخشی و بازده کمپین های تبلیغاتی و ارزان بودن آن می باشد. همچنین دیجیتال مارکتینگ با انواع مقیاس ‌های کسب وکار از کوچک تا بزرگ سازگار است.

تفاوت بازاریابی آفلاین (کلاسیک) با بازاریابی دیجیتال چیست؟
بازاریابی کلاسیک به یک فعالیت اقتصادی و علمی گفته می شود که با ایجاد نیاز برای مخاطب، محصول و خدمات خود را معرفی و به فروش می رساند.
دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با بازاریابی سنتی مزایای چشمگیری دارد که مهم ترین آنها هزینه پایین تر، هدفمندی تبلیغات و قابلیت سنجش اثربخشی است.
در ابتدا موبایل وسیله ای جانبی و حتی اضافی نسبت به تلفن ثابت تلقی می‌شد. با رشد تکنولوژی موبایل و آشکار شدن ظرفیت‌ های حقیقی این ابزار، موبایل نه تنها تلفن ثابت، بلکه مدل ذهنی افراد و سبک زندگی آنها را هم تغییر داد و اکنون به نظر می ‌رسد که این تلفن ثابت است که در برابر موبایل وسیله ای جانبی و اضافه به نظر می‌رسد.
پیش بینی ما این است که ظرف چند سال آینده واژه مارکتینگ جای واژه دیجیتال مارکتینگ را بگیرد و این به این معناست که دیجیتال مارکتینگ آنقدر جایگاه خود را مستحکم کند که واژه مارکتینگ و بار معنایی و هویت و تعریف آن را از آن خود کند و مثلا وقتی می ‌گوییم مارکتینگ انگار منظورمان همان دیجیتال مارکتینگ است، چنان‌که وقتی می‌ گوییم تلفن منظورمان همان موبایل است و نه تلفن ثابت!
به طور کلی فضای دیجیتال مارکتینگ، فضای خلاقانه ای است برای کسب‌وکار های کوچک با بودجه تبلیغاتی اندک!
در دیجیتال مارکتینگ برای ارتباطات یکپارچه بازاریابی ابزارهای کاملی وجود دارد که برای رسیدن به اهداف بازارایابی می توان از هر کدام در جای مناسب استفاده کرد.

بازاریابی مستقیم
بازاریابی مستقیم به نوعی از بازاریابی گفته می شود که خصوصیت تعامل بر آن حاکمیت می کند. نکته جالب اینکه بازاریابی مستقیم مبتنی بر پایگاه داده مشتریان است.

سخن پراکنی ( روابط عمومی )
سخن‌پراکنی مجموعه‌ای از داستان‌ها درباره برند و محصول است که جنبه‌ی تبلیغ مستقیم ندارد و پولی مستقیم بابت آن پرداخت نمی‌شود، مثلا ما در این مقاله به دیجی‌کالا و اسنپ پرداختیم، بدون این ‌که آنها به ما پولی پرداخته باشند.
در فضای دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوا و وبلاگ‌نویسی و… قابل مقایسه هستند.

ابزار پیشبرد فروش ( پروموشن )
هر عملی در بازاریابی که موجب جلب توجه کاربران به محصول یا خدمات شود را اصطلاحا پروموشن یا پیشبرد فروش گویند. این ابزار برای افزایش فروش محصول در کوتاه مدت کاربرد دارد، در این ابزار، ارزش اضافی به خود مشتری ارائه می‌ شود تا فروش افزایش یابد.

تبلیغات
تبلیغات در فضای بازاریابی کلاسیک، بسیار رایج و گران است. وقتی در یک رسانه عمومی مانند تلویزیون و رادیو محصول خود را تبلیغ می‌ کنید، دست به ریسکی بزرگ با هزینه بالا زده‌اید، عملا همه در معرض تبلیغ شما قرار می گیرند، با این حال ممکن است که تبلیغ شما در نظر مخاطب هدف، حساسیت و توجهی را ایجاد نکند. در عوض در فضای دیجیتال تبلیغات کلیدی گوگل، تبلیغات بنری، تبلیغات در شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ به عنوان کانال های دیجیتال مارکتینگ، ابزار تبلیغاتی محسوب می‌ شوند.

عکس گوشی می باشد که نشان دهنده ی ابزار برای دیجیتال مارکتینگ است.

مزایای دیجیتال مارکتینگ
• محدودیت زمان و مکان در این نوع کسب و کار وجود ندارد
اولین و بارز ترین مزیت این نوع مارکتینگ نسبت به روش های سنتی این است که زمان تلف شده درآن معنی ندارد و هیچ گاه محدودیت زمانی و مکانی رابرای افراد ایجاد نمی کند. افراد به راحتی می توانند محصول مورد نیاز خود را پیدا و خریداری کنند.

• امکان دسترسی هرچه آسان تر به آنچه می خواهید
محصولات و خدمات در کنار هم قرار گرفته و به راحتی امکان مقایسه وجود دارد و شما می توانید با آگاهی کامل محصول خود را به راحت ترین شکل ممکن خریداری کنید.

• محصول را با قیمت واقعی خریداری می کنید!
محصولات و خدمات با قیمت های واقعی به دست شما می رسد چرا که دیگر چیزی به عنوان واسطه وجود ندارد و شما هیچ هزینه ی اضافه ی دیگری بابت محصول پرداخت نمی کنید و می توانید با خیال راحت محصول خود را با قیمت واقعی خریداری کنید.

• هزینه ی تبلیغات خود را کاهش دهید
هزینه ی تبلیغات کسب و کار شما تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و هم چنین تبلیغات شما هدفمند تر و با بازخورد بهتری خواهد بود. در واقع می توان گفت با هزینه های کم بازار کسب و کار خود را زیر و رو می کنید.

معایب دیجیتال مارکتینگ
• اینترنت می تواند برای شما دردسر ساز هم باشد!
اینترنت یک فضای مجازی محسوب می شود که گاها ممکن است دچار اشکالاتی شود و روند کاری شما را دچار اختلال کند. این موضوع ممکن است که بعضی از مدیران کسب و کار را بترساند اما لازم است بدانید که ترکیبی از کسب و کار سنتی و دیجیتال می تواند کسب و کار شما را متحول کند و موجب توسعه ی کسب و کار شما شود.

• مخاطب هر لحظه دیدن را ترجیح می دهد
مخاطبان به گونه ای هستند که ترجیح می دهند محصول را از نزدیک ببیند تا دچار مشکل نباشد و با اطمینان کامل خرید خود را انجام دهند اما شما با ارائه ی خدمات و محصولات عالی و با کیفیت می توانید نظر مخاطبان را به سمت خود جلب کنید و فروش خود چندین برابر کنید.

• پرداخت های آنلاین برای شما دردسر ساز می شود!
پرداخت های اینترنتی هنوز نتوانسته است اعتماد همه ی کاربران را به سمت خود جلب کند چرا که افراد ترجیح می دهند محصول خود را ببینند و با کمال اطمینان به پرداخت هزینه ی آن بپردازند اما سایت ها نیز مانند مغازه می باشند آیا شما هر مغازه ای را برای خرید کردن انتخاب می کیند؟ قطعا پاسخ شما خیر است و اگر شما برای خرید خود مکان درستی را انتخاب کنید قطعا به نتیجه ی دلخواه خود می رسید.
شما در هر کسب و کاری که هستید لازم است برای نجات کشتی کسب و کار خود از غرق شدن و ورشکستگی ایزار های مناسبی برای پیشرفت کسب و کار خود انتخاب کنید. آمار های به دست آمده نشان می دهد که کسب و کار های سنتی دیگر رنگ و بوی گذشته را ندارند و به مرور جای خود را به کسب و کار های دیجیتال می دهند. شما با ترکیبی از کسب و کار سنتی و دیجیتال می توانید مدیر کسب و کار خود باشید و با کمترین هزینه ها کسب و کار خود را متحول کنید.

, , , ,
اشتراک گذاری:

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =