روانشناسي رنگ در طراحي لوگو

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

زمان مطالعه: 5 دقیقه

[کل: 1 میانگین: 5]

لوگو یکی از مهم ترین موضوعات در کسب و کار شماست و در واقع لوگو خلاصه ای از کسب و کار شما در یک تصویر است. رنگی که شما برای لوگوی خود انتخاب می کنید در واقع نقش بسیار مهمی در به خاطر ماندن برند شما در ذهن بیننده دارد. در طراحی لوگو شما باید موارد بسیاری مانند رنگ لوگو، شکل و نوع کسب و کار خود و… را در نظر بگیرید. انتخاب یک پالت رنگی مناسب می تواند یکی از تاثیرگذار ترین مواردی باشد که در هنگام توسعه ی زیبایی برند تجاری به کمک شما می آید. انتخاب درست رنگ های مناسب برای لوگوی شما می تواند نقاط قوت کسب و کار شما را برجسته کند. تحقیقات نشان داده که رنگ ها مفاهیم ناخودآگاهی را به مغز مخاطب انتقال می دهند، بنابراین می توانند بهترین ابزار روانشناسی در طراحی لوگو باشند. ما در این مقاله با تحقیقات بسیار و بهره گیری از روانشناسی رنگ ها اطلاعاتی در خصوص رنگ های اصلی جمع آوری کرده ایم و به بررسی تک به تک آن ها و تاثیر آن روی لوگوی شما پرداخته ایم.

روانشناسی طراحی لوگو

در قدم اول طراحی یک لوگوی تاثیر گذار باید در مورد تاثیر یکایک اجزای لگو بر مخاطب اطلاعاتی کامل داشته باشید و با علم و دانش لازم شروع به طراحی کنید. علم مطالعه در مورد تاثیر عوامل متفاوت بر ذهن و رفتار انسان با عنوان روانشناسی شناخته می شود.. داشتن اطلاعاتی کافی در مورد روانشناسی رنگ و شکل، طراح را در طراحی یک لوگوی زیبا یاری می کند.

رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو رنگ ها از زمان های قدیم وجود داشته اند و در همه ی فرهنگ ها و سنت ها هر رنگ دارای روابط عمیق روانی است و رنگ ها احساسات را را تحریک می کند. برای مثال زرد همیشه نشانه ی دوستی و رنگ قهوه ای به معنای طبیعت و قدرت است.

برای طراحی لوگو خود به چند رنگ نیاز داریم؟

قانون خاصی وجود ندارد که شما باید حتما از چند رنگ برای طراحی لوگو خود استفاده کنید. ممکن است فقط به یک رنگ یا دو رنگ نیاز داشته باشید و نام تجاری شما نشان می دهد که به چند رنگ برای نشان دادن برند خود در یک تصویر احتیاج دارید. اکثر آرم ها از دو یا سه رنگ متمایز استفاده می کنند که یک رنگ رنگ اصلی و یک یا دو رنگ است که در ابعاد آرم یا لوگوی شما بیشتر می شود و کل شخصیت برند را نمایش می دهد.

چگونه برای طراحی لوگو خود بهترین رنگ را انتخاب کنیم؟

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

مارتین  کریستی یکی از برترین طراحان لوگو لندن می گوید: درک روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگوی تاثیرگذار بسیار حیاتی است. ساختار ذهن انسان ها به نحوی است که به محرک های بصری یا دیداری بسیار پاسخگو است و رنگ یکی از عوامل تعیین کننده در این واکنش است. رنگ ها نه تنها در فرهنگ طبیعی و خودآگاه ما بلکه در فرهنگ تصنعی و ناخوداگاه ما نیز معنا را انتقال می دهند.

انتخاب رنگ بندی در طراحی لوگو

روانشناسی رنگ در طراحی لوگوطراحان گرافیکی از قدرت روانشناسی رنگ ها و اعمال رزونانس در طرح های خود آگاه هستند و این موضوع در طراحی لوگو از دسته پر اهمیت ترین موضوعات است. استفاده از رنگ ها می تواند لایه های چندگانه معنایی برای واکنش های مغزی مخاطب ایجاد کند و برند ها می توانند از این واکنش ها برای تاکید نام تجاری خود استفاده کنند.

معنی رنگ های متفاوت چیست؟

هر رنگی از تیره ترین طیف رنگ تا روشن ترین طیف رنگ دارای پیامد هایی برای طراحی لوگوی شماست. اگر شما یک طراح لوگو هستید لازم است برای تاثیرگذاری بیشتر لوگوی خود از نکات دقیق و ظریف استفاده کنید و با استفاده از سایه ها و تن ها رنگ های خود را با دقت انتخاب کنید تا اثر بیشتری روی مخاطب خود بگذارید. اگر بخواهیم به طور کلی رنگ ها را برای طراحی لوگو خود دسته بندی کنیم تن های روشن بیشتر مورد توجه قرار می گیرند اما عجول و بی پروا به نظر می رسند و تن های خاموش پیام های تصویری پیچیده تری را منتقل می کنند اما خطر نادیده گرفته شدن را با خود به همرا می آورند. به طور کلی معنا های خاصی برای رنگ های مختلف در جامعه نسبت داده شده است که به بررسی یک به یک پرتکرار ترین و اصلی ترین رنگ های آن می پردازیم.

روانشناسی رنگ در طراحی لوگوقرمز: رنگ قرمز به معنی شور، خطر، خشونت، شور، حرارت و گرما است و هم چنین از این رنگ برای تحریک اشتها نیز استفاده می کنند و به این خاطر است که اکثر رستوران ها از این رنگ استفاده می کنند و استفاده از این رنگ در لوگو باعث می شود احساس فعال بودن به مخاطب انتقال داده شود و به همین خاطر برخی از نوشیدنی های انرژی زا برای لوگوی خود از این رنگ استفاده می کنند.

روانشناسی رنگ در طراحی لوگونارنجی: رنگ نارنجی به معنی جوانی، تفریح،در دسترس بودن و قیمت مناسب است و هم چنین استفاده از این رنگ در در طراحی لوگو  به معنی نوآوری و تفکر مدرن است.

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

زرد: از رنگ زرد باید با نهایت دقت استفاده کرد چرا که در بعضی از موارد به معنایه ترسویی و بزدلی است و از آن در علائم هشدار دهنده استفاده می شود ولی با این وجود این رنگ آفتابی، دوستانه، صمیمانه و رنگی دیگر برای تحریک اشتها می باشد.

روانشناسی رنگ در طراحی لوگوسبز: یک کمپانی زمانی از رنگ سبز در طراحی لوگو خود استفاده می کند که بخواهد بر اعتبار طبیعی و اخلاقی خود اضافه کند مانند لوگو هایی که مربوط به غذا های آلی و گیاهی است و هم چنین این رنگ معنی رشد و طراوت را نیز انتقال می دهد که آن را در محصولات مالی مشاهده کرده ایم.

روانشناسی رنگ در طراحی لوگوآبی: این رنگ را در لوگوی بیشتر شرکت ها دیده اید و آبی به معنی صداقت، خلوص، آرامش، حرفه ای گری و ذهنیت جدی است. هم چنین استفاده از این رنگ به معنای موفقیت و قدرت است و به همین خاطر این رنگ را در موسسات مالی و نهاد های دولتی بسیار مشاهده می کنید.

روانشناسی رنگ در طراحی لوگوبنفش: این رنگ از دسته رنگ های خانواده ی سلطنتی و لوکس می باشد. این رنگ به مدت طولانی با کلیسا همراه بوده است و دلیل بر عقل، دانش و کرامت دارد و در طول تاریخ نشان از ثروت و جلال بوده است.

روانشناسی رنگ در طراحی لوگوسیاه: سیاه یا مشکی از دسته رنگ های چند شخصیتی است و از یک طرف نشان دهنده قدرت و پیچیدگی است و از جهتی دیگر به معنای شرارت و مرگ می باشد. بیشتر طراحی لوگو های امروزی به یک نسخه سیاه و سفید برای استفاده در رسانه های غیر رنگی نیاز دارند و در حال حاضر مد جدیدی برای طراحی لوگو های تک رنگ جسورانه و علائم حروفی وجود دارد.

روانشناسی رنگ در طراحی لوگوسفید: اصولا این رنگ با درجه خلوص، تمیزی، سادگی و ساده لوحی یاد می شود. لوگوی سفید نیاز به یک میدان رنگی دارد تا در یک پس زمینه سفید دیده شود و بسیاری از شرکت ها که از این رنگ لوگو استفاده می کنند یک نسخه ی رنگی و یک نسخه ی سفید از لوگوی خود تهیه می کنند.

روانشناسی رنگ در طراحی لوگوقهوه ای: این رنگ از معانی ضمنی مردانگی است و بیشتر برای محصولات روستایی و خارج از منزل استفاده می شود.

روانشناسی رنگ در طراحی لوگوصورتی: این رنگ به معنای سرگرم کننده و لوند می باشد ولی با توجه به معنی فمینیستی آن در محصولات زنانه استفاده نمی شود.

البته هیچ یک از این گفته ها قوانین سخت و محکمی نیستند اما از آن جایی که رنگ ها روی تاثیرپذیری مخاطب شما بسیار موثر است بهتر است که رعایت شوند تا یکی از عواملی باشد که باعث شود شما در ذهن مخاطب خود ماندگار شوید. البته لازم است بدانید که فقط انتخاب رنگ های مناسب در طراحی لوگو مهم نیست بلکه چگونگی ارتباط آن ها با اشکال و متن ها نیز اهمیت دارد و ترکیب درست همه ی این موارد لوگوی مورد نظر شما را به شما خواهد داد.

برای طراحی لوگو خود با شماره زیر تماس بگیرید.

09304852006

کلام آخر

باید توجه داشته باشید که معنی رنگ ها در کشور ها و فرهنگ های مختلف، گوناگون است و شدت تیرگی و روشنی یک رنگ می تواند مفهوم و منظور آن را تغییر بدهد پس باید در قدم اول با معنی و مفهوم رنگ ها در فرهنگ خودتان آشنا باشید و سپس با توجه درخواست مشتری، لوگو هایی با رنگ هایی جذاب و دلنشین طراحی کنید.

برای گرفتن مشاوره جهت طراحی سایت با شماره زیر تماس بگیرید.

09304852006

این مطالب را هم حتما بخوانید

[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتيباني سايت در اصفهان

به مشاوره نياز داريد؟

پس از تکمیل و ارسال فرم ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس خواهیم گرفت.

09304852006