سناریو چیست؟
کلمه سناریو از عبارت Scenario گرفته شده و دارای تعابیر متفاوتی در حوزه های مختلف است.
واژه سناریو در حوزه هنر به عنوان متن یا نمایش نامه ای است که فیلم یا تئاتر بر اساس آن تولید می شود. در این متن همه عوامل فیلم، نقش ها، دیالوگ ها و گفتارها، حرکت ها و هر آنچه در فیلم باید اتفاق بیفتد را به تصویر ذهنی می کشند و آنگاه همه فرآیندهای اجرایی بعدی بر اساس آن شکل می گیرند.
سناریو برای فیلم تبلیغاتی و صنعتی چیست؟
سناریوی تبلیغاتی یکی از روش های تبلیغاتی جذاب و تأثیر گذار هست که به معرفی کامل فعالیت های یک شرکت می پردازد و امکانات و توانمندی ها و قابلیت های مربوط به آن کسب و کار را بیان می کند. فیلم های تبلیغاتی جهت جذابیت و اثر گذاری بیشتر، باید دارای یک متن توضیحی و سناریوی عالی باشند تا به خوبی روی بینندگان اثر بگذارند و آن ها را ترغیب به مشاهده کامل فیلم نمایند.
امروزه تبلیغات در دنیای کسب و کار حرف اول را می زند و با داشتن یک فیلم تبلیغاتی حرفه ای می توان نام تجاری، برند، محصولات و شرکت خود را به عموم مردم و مشتریان واقعی معرفی نمود.
چرا سناریو برای فیلم تبلیغاتی و صنعتی مهم است؟

هدف از تهیه فیلم های تبلیغاتی معرفی شرکت به مخاطبان، تامین کنندگان، مصرف کنندگان، مشتریان و … می باشد و بیانگر وجهه مثبت یک شرکت و کسب و کار است تا موجب گسترش حوزه ی کاری و دستیابی به تعداد مخاطب بیشتر شود و باید اقداماتی برای مفیدتر بودن و تضمین موفقیتش صورت گیرد که اصلی ترین بخش آن سناریو نویسی برای فیلم تبلیغاتی و صنعتی است.
بنابراین برای رسیدن به این هدف، تولید محتوای فیلم تبلیغاتی را باید به افرادی یا تیمی مجرب و متخصص که با اصول و قوانین سناریو نویسی آشنایی دارند سپرد تا نتیجه ای که دریافت می شود سبب رونق کسب و کار و افزایش جلب توجه مشتریان گردد.
اصول و قوانین سناریو نویسی حرفه ای شامل آگاهی از اصول و قوانین صحیح نگارش در زمینه هایی مانند نظریه پردازی، دیالوگ ها، نوع سخنوری، انتخاب بازیگر، تن و لحن صدا و عوامل مؤثر دیگر می باشد تا سناریوی تهیه شده جالب و اثر گذار باشد.
در واقع یک سناریوی موفق از فیلم تبلیغاتی قادر است با در نظر گرفتن تمام مشخصات و ویژگی های محصولات یا خدمات به نحوی جذاب و خارق العاده محصولات یا خدمات را به مخاطب معرفی نماید به گونه ای که در حین فیلم مخاطب را مجاب نماید که علت تمایز محصول و یا خدمات معرفی شده از بقیه محصولات و خدمات مشابه چیست؟ به عبارتی از تمام روش های شناخته شده و مفید برای جذابیت بیشتر فیلم و جذب مخاطب استفاده می کند.
امروزه تبلیغات در دنیای کسب و کار حرف اول را می زند و با داشتن یک فیلم تبلیغاتی حرفه ای می توان نام تجاری، برند، محصولات و شرکت خود را به عموم مردم و مشتریان واقعی معرفی نمود.
مزایای داشتن سناریوی فیلم تبلیغاتی و صنعتی

- معرفی کامل تر، جالب تر و جذاب تر محصولات و خدمات یک کسب و کار
- تهیه فیلم تبلیغاتی بر اساس سناریو
- مورد توجه قرار دادن مخاطب، خواسته ها و نیاز های او
- تعیین چگونگی شکل گیری ایده، جمله بندی ها و مکان فیلم برداری
- مشخص نمودن دقیق متن و دیالوگ، نوع سخنوری ها و انتخاب بازیگر یا بازیگران
تهیه یک سناریوی تبلیغاتی جذاب و تاثیر گذار چگونه است؟
بسیاری از افرادی که به دنبال سناریو جذاب برای تبلیغات خود هستند به این فکر می کنند که چگونه باید این کار را انجام دهند.
امروزه به دلیل اینکه تبلیغات غیر واقعی زیاد به چشم می خورد و بسیاری از مشتریان کسب و کارها در دام این تبلیغات افتاده اند، بسیار سخت است تبلیغات را باور و به آن اعتماد کنند و هر متن یا سناریویی نمی تواند مؤثر واقع گردد.
بنابراین پیشنهاد ما این هست که سناریو تبلیغاتی خود را به کسانی بسپارید که تجربه کافی در این حرفه دارند و به موارد زیر نیز توجه نمایید:
هدف از تبلیغ چیست؟
هدف برندسازی است؟ یا تمایل دارید تا محصول و خدمات خود را به دیگران اطلاع دهید؟ اگر هدف برندسازی است نیازی به ارائه حجم زیادی از اطلاعات نمی باشد و سناریو باید به شکلی باشد که در ذهن مخاطب ماندگار شود. به گونه ای که برند شما در کنار برند همکاران تان در ذهن مخاطب بماند. شاید با یک متن طنز یا حیرت انگیز بتوان این کار را انجام داد. یکی از اثرات تبلیغ این است که بتواند برند شما را در کنار همکاران و رقبای دیگر قرار داده و برند شما به مرور زمان جای برندهای دیگر را در ذهن مخاطب اشغال کند. اما اگر هدف معرفی محصول یا خدمات است باید با ارائه اطلاعاتی در مورد ویژگی های محصول خود این کار را انجام دهید. ولی دو نکته بسیار مهم این است که شما باید ویژگی هایی از محصول یا خدمات خود را بیان کنید که محصولات یا خدمات هم رده و هم نوع شما آن خصوصیات را نداشته باشند. نکته بسیار مهم بعدی که نباید شما آن را فراموش کنید این است که باید متن و سناریو شما به شکلی باشد که بتواند اعتماد مشتری را جلب کرده و او با اطمینان به سراغ محصولات شما بیاید.
باید مخاطب خود را شناسایی کنید و سناریو خود را بر اساس مخاطبین مورد هدف به نگارش درآورید.
طبقه بندی مخاطبان می تواند بر اساس این موارد می باشد: • سن مخاطب • تحصیلات • طبقه اجتماعی
سخن پایانی
فیلم های تبلیغاتی جهت اجرای مفید تر و جذاب تر باید طرح و سناریویی را دنبال نمایند که بهترین نتیجه و اثر گذاری را در جذب مخاطب و مشتری و رونق کسب و کار فراهم نماید.
بنابراین سناریو پایه و اساس یک فیلم تبلیغاتی محسوب می گردد.
همان طور که بیان شد باید سناریو نویسی به افراد مجرب و متخصص واگذار شود تا بتواند در جذب مخاطبان شما مفید باشد. تیم سناریو نویسی وب وایت با بهره گیری از تخصص و تجربه لازم با استفاده از ایده های مفهومی و خلاقانه و آگاهی از هدف تبلیغ و نوع مخاطب شما می تواند با تولید فیلم های تبلیغاتی با جذابیت های ظاهری زیاد و تأثیر گذاری بالا سبب جلب مشتری و رونق فعالیت شما گردد.
شما همراهان همیشگی و عزیز می توانید برای دریافت مشاوره ی رایگان و کاربردی در زمینه ی سناریو برای فیلم تبلیغاتی و صنعتی با شماره تلفن ۹۱۰۱۰۶۲۰ – ۰۳۱ و یا با شماره همراه ۰۹۱۳۰۰٧٧۹۱۳ تماس حاصل فرمایید و یا به نشانی info@webwhite.ir ایمیل بزنید و يا به صفحه مشاوره رايگان رفته و فرم درخواست را پر كنيد تا کارشناسان ما در اولین فرصت به شما مشاوره ی تخصصی و رایگان ارائه دهند. همچنین اگر انتقاد یا پیشنهادی در مورد این مقاله دارید و یا نکته ای در مورد سناریو برای فیلم تبلیغاتی و صنعتی می دانید که ما در این مقاله ذکر نکرده ایم، خوشحال میشویم در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
ممنون که تا پایان ما را همراهی کردید.
چند نكته كليدی كه شما در اين مقاله فرا گرفتيد:
سناریو فیلم تبلیغاتی چیست؟
سناریوی تبلیغاتی روشی جذاب و مؤثر در تبلیغات هست که به معرفی کامل امکانات و توانمندی ها و قابلیت های مربوط به یک کسب و کار می پردازد.
اهمیت سناریو در فیلم های تبلیغاتی و صنعتی چیست؟
یک سناریوی موفق برای فیلم تبلیغاتی قادر است به نحوی جذاب محصولات یا خدمات را به مخاطب معرفی به گونه ای که مخاطب را مجاب نماید که علت تمایز محصول و یا خدمات معرفی شده از بقیه محصولات و خدمات مشابه چیست.
تهیه یک سناریوی تبلیغاتی جذاب و تاثیر گذار چگونه است؟
تهیه یک سناریوی جذاب برای یک کسب و کار باید بر اساس هدف از تبلیغ و نوع مخاطب (سن، تحصیلات و طبقه اجتماعی و ...) نگارش شود.
- نام نويسنده : رضوان محوری
- منبع : webwhite.ir