الگوریتم های گوگل در سال 2020 کدام هستند؟

معرفی الگوریتم های گوگل 2020

زمان مطالعه: 6 دقیقه

[کل: 0 میانگین: 0]

 

به مجموعه ای از دستورالعمل‌ها و قوانینی که همراه با جزئیاتی هستند تا بتوانند هدف خاصی را دنبال کنند، “الگوریتم” می‌گویند. “الگوریتم‌ هایی گوگل” الگوریتم‌هایی هستند که هدف آنها بهبود پروسه سئو برای صاحبان وبسایت‌ها می‌باشد. این الگوریتم‌ها وب‌سایت‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند و بر اساس عملکرد آنها محاسباتی پیچیده را انجام می‌دهند تا در نهایت به آن وبسایت نمره مثبت یا منفی (جریمه) بدهند.

تاریخچه الگوریتم های گوگل چیست؟

باید این را در نظر داشته که در چهارم آوریل سال 1998 پروژه موتور جست و جو گر گوگل در گاراژ خانه سوزان وژکیکی در کالیفرنیا کلید خورد. هم چنین Google در اولین سال هایی که تاسیس شد، بیشتر به دنبال سرمایه گذاری بود. پس در نتیجه تعداد معدودی از بروز رسانی های الگوریتم های خود را به سرانجام رساند. این بروز رسانی ها در مقابل الگوریتم های فعلی، در حقیقت شامل تغییرات بسیار اندکی است؛ چرا که در Google سالانه هزاران تغییر ایجاد می شود.

انواع الگوریتم‌های گوگل

عکس گوشی که الگوریتم های گوگل در سال 2020 را نشان میدهد

در زیر تعدادی از این الگوریتم‌ها را بیان می‌کنیم تا مشخص شود هر کدام از آنها بیشتر روی چه موضوعاتی تمرکز دارند تا با شناخت دستورالعمل‌های هر یک بتوانید امتیازات سایت خود را بالا برده و از جریمه‌های الگوریتم‌ها رهایی یابید:

1- الگوریتم گوگل پاندا (Panda)

2- الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

3- الگوریتم رنک برین (Rank Brain)

4- الگوریتم گوگل پنگوئن

5- الگوریتم کبوتر (Pigeon)

6- الگوریتم بِرت (Bert)

7- الگوریتم فِرِد (Fred)

1- الگوریتم گوگل پاندا (Panda)

الگوریتم گوگل پاندا یکی دیگر از الگوریتم‌ هایی گوگل می باشد و جالب است بدانید این واژه برای اولین بار در تاریخ 23 فوریه 2011 توسط گوگل به دایره لغات سئو و الگوریتم‌های گوگل افزوده شد. هدف اصلی از ایجاد این الگوریتم توسط گوگل، ارزش نهادن به وبسایت‌هایی با کیفیت بالاتر و کاهش حضور وبسایت‌های با کیفیت پایین در نتایج جستجو بود. با ورود پاندا 12 درصد از کل نتایج گوگل تغییر کرد. پاندا، آغاز جنگ گوگل با سایت‌های اسپم و سئو کلاه سیاه بود، نبردی که غول جستجوگر گوگل تا به امروز در آن کاملاً برنده بوده است. در سال 2016، گوگل اعلام کرد که پاندا از هسته‌های اصلی الگوریتم جستجو شده است.

به روز رسانی آخر گوگل پاندا، برخی فعالیت‌ها را مشکل ساز اعلام کرده و پاندا را عصبانی می‌کند و شامل موارد زیر می‌باشند:

1- محتوای ضعیف یا صفحه‌ای که ارزش کمی برای کاربر قائل شده و توضیحات بی‌ارتباط با موضوع دارد.

2- محتوای تکراری و کپی شده که در وبسایت‌های زیادی پیدا می‌شوند.

3- محتوا با کیفیت پایین یا صفحاتی که ارزشی برای خواننده ندارد، چرا که اطلاعات نویسنده بسیار پایین بوده است.

4- نسبت بالای تبلیغات به محتوا یا صفحاتی که تبلیغات بسیار بیشتری نسبت به محتوا دارند.

5- محتوای کم کیفیت با تعداد بالای لینک خروجی: محتوای با کیفیت پایین که لینک‌های خروجی زیادی دارد. بسیاری از این لینک‌ها هدف تبلیغاتی دارند و شما را به معرفی محصولی خاص هدایت می‌کنند.

6- سایت‌هایی که کاربران مسدود می‌کنند.

7- نامتناسب بودن تیتر با توضیحات: صفحاتی که قرار است پاسخ مرتبط با عبارتی که شخص در گوگل جستجو کرده، ارائه بدهند اما توفیقی در این امر نمی‌یابند.

2- الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

تصویر اینفوگرافیکی که تمامی شاخه های سئو را نشان می دهد

بر عکس الگوریتم پاندا که به آرامی جایگاه خود را در هسته الگوریتم‌ های گوگل یافته است، مرغ مگس خوار به عنوان یک تعمیر و تغییر اساسی به هسته الگوریتم‌های غول جستجوگر اضافه شد. این الگوریتم، نمایانگر تعهد گوگل به یافتن بهترین پاسخ برای عبارت جستجو شده توسط کاربران است. در حالی که هیچ کدام از الگوریتم‌های پیشین را تحت تاثیر قرار نداده بود.

با افزایش جستجوی عبارات و پرسش‌های چند کلمه‌ای از گوگل، همچنین پرسش‌های صوتی به جای تایپ کردن عبارات جستجو، گوگل تصمیم گرفت که به ارتباط مفهومی عبارات دقت کند، نه به معنای تک تک کلمات. مرغ مگس خوار در حالی که توجه و دقت زیادی به عبارات کوتاه یا تک کلمه‌ای دارد، تمرکز خود را به درک مفهوم پرسش کاربر، مانند “نزدیک‌ترین پمپ بنزین” معطوف کرده است.

برای اینکه بتوانید از مرغ مگس خوار به نفع کسب و کار خودتان استفاده کنید، از تیترهای واضح و قابل درک برای فهم بهتر مطالب خود استفاده کنید. همچنین ساختار منطقی و طراحی بهینه صفحات وبسایت و ارتباط دقیق و دسترسی آسان به صفحات دیگر، نه تنها به بالا بردن تجربه کاربری کمک خواهد کرد، بلکه به درک بیشتر ارتباط صفحات با یکدیگر توسط ربات‌های خزنده گوگل منجر خواهد شد.

3- الگوریتم رنک برین (Rank Brain)

رنک برین یک الگوریتم یا ربات یادگیری گوگل است که نتایج جستجو را می‌چیند. همچنین به گوگل در درک و فهم عمیق‌تر عبارات جستجو کمک می‌کند. به طور خلاصه، رنک برین این اختیار را دارد که الگوریتم‌ها را تا حدودی تغییر دهد.

بسته به کلمات کلیدی جستجو شده، رنک برین رتبه‌بندی را بر اساس ارزش بک لینک‌ها، تازگی محتوا، طول محتوا، اعتبار دامنه (DA) و غیره تعیین می‌کند. سپس رفتار کاربران نسبت به نتایج جدید جستجو را بررسی می‌کند. اگر کاربران نتایج الگوریتم جدید را دوست داشتند، باقی می‌ماند، اگر خیر، رنک برین الگوریتم پیشین را بر می‌گرداند.

بنابراین رنک برین دو وظیفه اصلی دارد:

1- درک عبارات جستجو (یا کلمات کلیدی)

2- بررسی رفتار کاربر در قبال نتایج مختلف (رضایت کاربران)

4- الگوریتم گوگل پنگوئن

بنر سئو که نشان دهنده الگوریتم های پنگوئن می باشد.

الگوریتم گوگل پنگوئن یکی از بهترین الگوریتم‌ هایی گوگل می باشد و خیلی زود پس از معرفی الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن توسط گوگل به عنوان تلاشی جدید برای ارج نهادن به وبسایت‌های با کیفیت و پاکسازی نتایج موتور جستجوگر گوگل از حضور سایت‌هایی که با لینک‌سازی غیرطبیعی و تکرار بی هدف کلمات کلیدی سئو شده‌اند، معرفی شد.

تا مدت‌ها پیش افراد به راحتی برای وبسایت خود لینک‌های اسپم می‌گرفتند و یا لینک می‌خریدند اما این الگوریتم مانع چنین فعالیت‌هایی می‌شود. قطعا می‌دانید گوگل به وبسایت‌هایی که لینک‌های ورودی به آنها زیاد باشد، امتیاز بیشتری می‌دهد، حالا اگر فردی به صورت غیرمعمول لینک سازی کند، مطمئنا خطا کرده و توسط این الگوریتم جریمه خواهد شد.

الگوریتم پنگوئن سایت‌های زیر را جریمه می‌کند:

1- لینک‌ سازی غلط یا خرید بک لینک از وبسایت‌های غیر مرتبط و بی کیفیت برای ساخت چهره‌ای مشهور و معروف از محتوای وبسایت برای به اشتباه انداختن گوگل در کسب جایگاه بالا در نتایج جستجو می­باشد.

2- تکرار کلمات کلیدی که به معنای آلوده‌سازی صفحات وب‌سایت با تکرار بی هدف کلمات کلیدی برای به دست آوردن نتایج بالای جستجو و در عین حال نداشتن محتوایی مناسب می‌باشد.

5- الگوریتم کبوتر (Pigeon)

الگوریتم کبوتر یکی دیگر از الگوریتم‌ هایی گوگل های گوگل می باشد و این الگوریتم روی کلمات جستجو شده توسط کاربران تمرکز داشته و پایگاه داده‌های گوگل مانند قفسی طبقه‌بندی شده بوده و کبوترهایی مسئول بررسی هستند. کبوتر گوگل تمام تمرکزش را بر نمایش نتایج مرتبط با موقعیت مکانی کاربر به کار برده است. این الگوریتم باعث شد تا اعتماد کاربران گوگل بیش از پیش جلب شود و جستجوی عباراتی مانند بیمارستان، رستوران، دامپزشکی و غیره رشد زیادی داشته باشند و کاربر در موارد اورژانسی بتواند پاسخی دقیق، سریع، مرتبط و کارامد به دست آورد.

برای اینکه از کبوتر در کسب و کار خود بهره ببرید، بایستی:

1- تمام دفاتر، فروشگاه‌ها و شعبه‌های خود را در نقشه گوگل ثبت کنید.

2- مکان‌های ثبت شده را با اطلاعات کامل به روز رسانی کنید.

3- از مشتریان خود بخواهید که در بخش review نظرات خود را بنویسند.

4- اعتبار دامنه خود را با بالا بردن تجربه کاربری، تولید محتوا بر پایه سئو و ایجاد بک لینک‌های با کیفیت، بالا ببرید.

6- الگوریتم بِرت (Bert)

بِرت یا Bert برگرفته از Bidirectional Encoder Representations from Transformers به معنی تحت اللفظی نمایش‌های رمزگذار دوطرفه از مبدل‌ها می­باشد و یکی دیگر از الگوریتم‌ هایی گوگل نام دارد. گوگل این الگوریتم را تنظیم کرده است تا زبان طبیعی افراد را بهتر درک کند. مثلاً وقتی شماره پروازی را وارد می‌کنید و اطلاعات مربوط به آن نمایش داده می‌شود، یا وقتی نماد یک ارز را وارد می‌کنید و با نوسانات قیمت آن رو به رو می‌شوید، یا وقتی شما در حال تایپ کردن پرسش خود هستید و هنوز قبل از آنکه حرفتان را بگویید، گوگل جمله شما را کامل می‌کند!

اینکه چه نوع تغییراتی در استراتژی سئو سایت خود اعمال کنید، بستگی به سه نوع مختلف عبارات کلیدی شامل عبارات اطلاعاتی، مسیریابی و معاملاتی دارد. بنابراین بایستی بیش از گذشته محتوای سایت را خاص‌تر کنید. مثلاً اگر در مورد “روش‌های کاهش وزن بدون مصرف دارو” مقاله‌ای می‌نویسید، در مورد “چربی‌سوزها” مطلبی نیاورید زیرا برت به گوگل کمک می‌کند تا ارتباطی بین مقاله شما و سایر روش‌های لاغری را متوجه شده و مقاله شما را برای تمامی مطالب لاغری به کاربر نشان دهد.

7- الگوریتم فِرِد (Fred)

فِرِد که الگوریتم هوشمند و از نسل جدید الگوریتم‌ هایی گوگل هست و هنوز نمی‌توان تشخیص دقیقی داد که تمرکز آن بر روی کدام عملکردهای وب‌سایت است؛ ولی بسیاری از افرادی که توسط این الگوریتم جریمه شده‌اند، بر این عقیده‌اند که بر روی تبلیغات زیاد و لینک‌های خارجی زوم کرده و بسیار حساس عمل می‌کند. از این رو، الگوریتم فِرِد روی کیفیت مطالب متمرکز بوده و اگر محتوا را تنها برای گوگل نوشته و اهمیتی به کیفیت محتوا برای کاربر ندهید، جریمه خواهید شد.

چطور می‌توانید از جریمه الگوریتم فِرِد در امان بمانید:

1- به کیفیت کلی وب‌سایت خود اهمیت دهید.

2- سایت خود از نظر سئو تکنیکال بررسی کنید.

3- فقط محتوای با کیفیت تولید کنید.

4- بک لینک‌های مخرب و بی کیفیت را از سایت خود حذف کنید.

5- از اشباع صفحات خود با تبلیغات آنلاین بپرهیزید.

6- به روز رسانی محتواهای قدیمی

7- فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و به اشتراک گذاری محتواها در آنها

8- استفاده از محتوای ویدئویی

9- استفاده از قابلیت جستجوی صوتی

10- طراحی تجربه کاربری عالی و سایت کاربرپسند

همان طور که در مقاله حاضر خواندید، تولید محتوای با کیفیت و با استانداردهای جدید یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای رهایی از جریمه‌های الگوریتم‌ های گوگل می‌باشد که برای فراگیری این اصول می‌توانید دوره جامع تولید محتوای حرفه‌ای را تهیه نمایید. از طرف دیگر، پشتیبانی وب‌سایت وردپرس  می‌تواند شما را در یادگیری اصول اساسی راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی و پشتیبانی و مدیریت سایت یاری رساند.

نتیجه‌گیری:

گوگل همواره در حال به روز رسانی و ایجاد تغییرات در الگوریتم‌های جستجو است. الگوریتم‌ های گوگل بسیار متنوع هستند و اسامی مختلفی مانند پاندا، پنگوئن، کبوتر، مرغ مگس خوار و غیره دارند که هر یک از آنها روی موضوعات خاصی تمرکز داشته و بر اساس این حساسیت‌ها جریمه‌های مختلفی برای سایت‌ها در نظر می­گیرند. روش رهایی از این جریمه‌ها و در مقابل کسب امتیازهات بالا در بین بازار رقابتی وب‌سایت‌های مختلف، شناسایی صحیح هر کدام از الگوریتم‌ها و به عبارت دقیق‌تر شناخت دستورالعمل‌های آنها می­باشد تا با به کارگیری قوانین آنها در جهت توسعه کسب و کار خود قدم بردارید.

ب

منبع: moz.com

 

این مطالب را هم حتما بخوانید

[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتيباني سايت در اصفهان

به مشاوره نياز داريد؟

پس از تکمیل و ارسال فرم ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس خواهیم گرفت.

09304852006