مهم ترین نکات در تولید محتوا

تصویر لپتاپ کنار گادان کوچک

«محتوا پادشاه است!» جمله ای منسوب به بیل گیتس که همه تولید کنندگان محتوا بارها و بارها شنیده اند. این جمله به خوبی ارزش و اهمیت محتوا و تولید محتوا در سایت را بیان می کند. ولی دلیل اهمیت تولید محتوا در سایت چیست؟ اگر سایت خود را یک اتومبیل در نظر بگیریم، محتوا موتور محرک این اتومبیل است. اگر همه اجزای اتومبیل مانند دنده، فرمان، گیربکس، درب ها و … به درستی کنار هم قرار گرفته باشند باز هم بدون یک موتور سالم اتومبیل ما حرکت نخواهد کرد. به همه داده هایی که در سایت خود قرار می دهیم، مانند عکس، ویدئو، متن و … محتوا گفته می شود.

مهم ترین نکات در تولید محتوا

موارد بسیار زیادی در هنگام تولید محتوا اهمیت دارند و ما در گروه تبلیغاتی وب وایت تلاش کرده ایم مهم ترین نکات را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

شناسایی مخاطب (پرسونای مخاطب)

اولین چیزی که به نوشتن شما هدف می دهد، شناختن مخاطب و کاربرانی است که از محتوای سایت شما استفاده می کنند. زمانی که بدانید برای چه کسانی محتوا تولید می کنید، اطلاعاتی را در محتوا می گنجانید که برای مخاطب مفید، ضروری و کاربردی باشد. اگر خودتان وب سایت ندارید و برای کارفرما محتوا تولید می کنید، حتماً از او بخواهید هدف محتوا و پرسونای مخاطب را در اختیار شما بگذارد تا بتوانید یک محتوای هدفمند و اصولی بنویسید.

عنوان کاربر پسند

در ابتدای مطلب اشاره کردیم که محتوا پادشاه است، حال می گوییم «عنوان تاج پادشاه» است. کاربر اطلاعات اولیه را از عنوان محتوا دریافت می کند و سپس تصمیم می گیرد که آیا این مقاله را مطالعه کند یا نه! اگر نوشتن یک محتوای متنی کاربر پسند برای شما مهم است در ابتدای کار باید یک عنوان مجذوب کننده بنویسید. در نوشتن عنوان هرگز کاربر را فریب ندهید، دقیقاً همان چیزی را بنویسید که در متن محتوا به آن می پردازید. به کاربر اجازه دهید به شما و محتوای سایتتان اعتماد کند.

شروع طوفانی

یک مقدمه خوب، فرصت طلایی شما برای جلب توجه کاربر است. یعنی شما تنها چند ثانیه وقت دارید تا کاربر را تشنه خواندن مقاله تان کنید. غیر مستقیم به او بگویید که در ادامه با خواندن این متن چه اطلاعات ارزشمندی را به دست خواهد آورد. اگر مقدمه متن شما تکراری و خسته کننده باشد کاربر به خودش زحمت خواندن بقیه مطلب را نمی دهد؛ باید به کاربر القا کنید که وقت او و صحت مطالب برای شما مهم است. خواننده باید مطمئن شود که اطلاعات مفید و کاربردی را خواهد آموخت.

کپی کردن ممنوع

بسیاری از تولید کنندگان محتوا در سایت های مختلف چرخ می زنند و محتواهای آن ها می دزدند. خواندن مطالب، درک آن ها و سپس به رشته تحریر درآوردن مطالب جدید با کپی کردن فرق می کند. اگر صرفاً برای اینکه متن شما به تعداد کاراکتر های مجاز برسد دست به کپی محتوای دیگر سایت ها بزنید، این شمایید که آسیب می بینید. همچنین اگر کارفرما متوجه تکراری و کپی بودن محتوای تولید شده بشود مطمئناً برخورد خوبی با شما نخواهد داشت. پس هرگز کار خودتان را بی ارزش نکنید.

اصل غافلگیری

از بمب باران کردن کاربر با یک سری اطلاعات پیچیده دست بردارید؛ حتی اگر تمام اطلاعات شما درست و دقیق باشد باز هم باید در محتوای شما یک نکته شگفت انگیز باشد که کاربر از خواندن آن غافلگیر شود. شاید ده ها سایت دیگر در گوگل وجود داشته باشد که همان اطلاعات را به کاربر بدهد ولی شما باید چیزی در محتوا به کاربر بدهید که جای دیگر به او نداده اند. مثلاً اگر دارید طرز تهیه یک کیک خانگی را آموزش می دهید، بازگو کردن یک نکته ظریف و کاربردی در میان حجم زیادی از محتوای یکنواخت کاربر را شگفت زده می کند. او برای دفعات بعدی هم به سایت شما مراجعه خواهد کرد، چون می داند چیزی را به او خواهید آموخت که راحت، جدید و کاربردی است.

قدرت تصویر

همه انسان ها ترجیح می دهند مطالب آموزنده را در قالب یک عکس، اینفوگرافیک، نقشه یا ویدئو ببینند. یکی از علت های محبوبیت اینستاگرام همین است؛ در اینستاگرام ابتدا تمرکز بر روی تصاویر و ویدئو هایی است که منتشر می شود و بعد روی محتوای متنی (کپشن). زمانی که محتوای متنی تولید می کنید تلاش کنید از تصاویر جذاب و مرتبط بهره بگیرید. اینفوگرافیک ها از بهترین محتواهای تصویری هستند که مردم آن ها را با هم به اشتراک می گذارند؛ به این ترتیب تعداد بازدید های سایت شما به شدت افزایش پیدا خواهد کرد به شرطی که تمام اطلاعات صحیح و جامع باشند.

قدرت کلمات

کلمات کلیدی در متن محتوا مانند نمک در غذا است. بدون کلمات کلیدی محتوای شما هیچ جایگاهی در گوگل نخواهد داشت، چون کاربر به آن دسترسی پیدا نخواهد کرد. استفاده بیش از حد کلمات کلیدی هم غذا را شور می کند. کاربر ها بسیار باهوشند، آن ها کاملاً متوجه خواهند شد که تکرار زیاد از حد کلمات کلیدی فقط برای سئوی سایت شما است. برای درک بهتر این موضوع بهتر است اطلاعاتی درباره مهم ترین نکات سئو داشته باشید. احتمالاً شما هم در کتاب ها و مطالب گوناگون خوانده اید که برای سئوی محتوا باید ۷ الی ۱۰ درصد از تعداد کلمات یک مقاله به کلمات کلیدی اختصاص داشته باشد و حتماً عین کلمه کلیدی باید در متن بار ها تکرار شود، ولی ما به شما می گوییم از خیر این قوانین منسوخ بگذرید. بهتر و صحیح تر است که در یک مقاله، مثلاً با موضوع دیجیتال مارکتینگ، به جای اینکه بار ها و بار ها کلمه دیجیتال مارکتینگ را تکرار کنید از کلمات و عبارات هم خانواده آن مثل بازاریابی دیجیتال، شاخه های دیجیتال مارکتینگ و … بهره بگیرید.

سخن پایانی

نکاتی که برای شما بازگو کردیم، راهنمای مسیری به سوی تولید محتوای صحیح و اصولی است. این راه بسیار طولانی و گاهاً چالش برانگیز است و ما تلاش کردیم چند تابلوی راهنما در این مسیر برای شما قرار بدهیم. تولید محتوا نیازمند صبر، تلاش، نظم و مداومت است اگر دوست دارید یک تولید کننده محتوای قوی و ارزشمند باشید تمام قوانین را رعایت کنید. مطمئناً نکات بیشتری در زمینه تولید محتوا برای سایت وجود دارد؛ اگر فکر می کنید مطلب مهمی وجود دارد که ما در این متن به آن اشاره نکرده ایم، لطفاً با ما به اشتراک بگذارید.

,
اشتراک گذاری:

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + نه =