پرسونا چیست و چگونه می‌توانیم پرسونای مخاطبان خود را طراحی کنیم؟

افرادی که دارند پرسونا را نمایش می دهند

پرسونا چیست؟

عکس مربوط به مقالهه پرسونا چیست

پرسونا چیست و پرسونای مخاطب (که به آن پرسونای بازاریابی هم گفته می شود) از مهمترین موارد شناخت خصلت های کلی و فرض شده ی مخاطب دلخواه ماست. برای موفقیت در هر کسب و کاری ما باید مخاطبان خود را بشناسیم و طراحی پرسونا ابزاری است که می توانیم با مخاطبان خود در بخش های بازاریابی، خدمات، تولید و فروش ارتباط برقرار کنیم. ترسیم و شناخت درست پرسونای خریدار در تولید محتوای حرفه ای، توسعه دادن محصول، پیگیری کردن فروش و تمامی آن چه که برای جذب کردن مشتری و حفظ مخاطبان نیاز است لازم و حیاتی به شمار می رود. از مزایای ترسیم پرسونای مخاطب این است که قادر خواهید بود به طور دقیق انواع مشتریان خود را شناسایی کرده و مطابق با سلیقه ها و نیاز های آن ها پیام های بازاریابی خود را به مشتریانی که آگاه هستید می خواهند از محصولات و خدمات شما استفاده کنند برسانید که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت. شاید برایتان سوال پیش بیاید که این پرسونای مخاطبی که همه از آن حرف می زنند چیست و چطور باید آن را طراحی کنیم؟ نگران نباشید چون مسئولیت ما پاسخ دادن به سوالات شماست تا هر آن چه که هیچ کس برای موفقیت در کسب و کار به شما نخواهد گفت را،به سادگی برایتان بازگو کنیم. در زمینه پرسونای مخاطب یا مشتری تا کنون تعریف های زیادی ارائه شده است که  از تعدادی استقبال شده و بعضی ها مورد قبول واقع نشده اند. در واقع ما در سایت وب وایت با بررسی های دقیق تعریف کلی از پرسونا را برای شما عزیزان فراهم کرده ایم در ادامه با ما همراه باشید.

تعریف پرسونای مخاطب (PERSONA)

پرسونا را می توان ساختن شخصیتی خیالی اما دقیق و مشخص از یک شخص تعریف کرد که این شخصیت غیر واقعی اما کاربردی ، می تواند مشتری ، مخاطب یا یک فرد در ارتباط با کسب و کاری که ما می کنیم باشد. البته آن شخصیت خیالی ای که از یک شخص می سازیم باید طوری باشد که بتوان آن را با تعداد قابل توجهی از مشتریان بالقوه و وفادار همان کسب و کار تطبیق داد. اکنون برای ساخت شخصیت فرضی مان نیاز به کسب اطلاعات جامع و کاملی از مخاطبان مان داریم. شاید برایتان سوال پیش بیاید که این اطلاعات باید شامل چه مواردی باشد ؟

این عکس مشخص کننده پرسونای مخاطبین می باشد

اطلاعات مورد نیاز برای ترسیم پرسونای مخاطب

  • موقعیت مکانی یا لوکیشن (Location) ⬅ محل زندگی مخاطب فرضی ما کجا هست و یا کجا نیست؟
  • سن (Age) ⬅ میانگین سنی مخاطب فرضی ما چند است؟
  • جنسیت (Gender) ⬅ جنسیت مخاطب فرضی ما چه چیزی است؟
  • علاقه (Interest) ⬅ رغبت یا علاقه ی مخاطب فرضی ما چه چیزی است؟
  • میزان تحصیلات ⬅ میزان تحصیلات مخاطب فرضی ما چقدر است؟
  • زمینه شغلی یا عنوان شغلی ⬅ عنوان شغلی یا زمینه شغلی مخاطب فرضی ما چیست؟
  • میزان درآمد ⬅ میزان درآمد مخاطب فرضی ما چقدر است؟
  • وضعیت تاهل ⬅ وضعیت تاهل مخاطب فرضی ما چگونه است؟ (مجرد یا متاهل)
  • زبان (Language) ⬅ مخاطب فرضی ما با چه زبانی صحبت می کند؟
  • وب سایت مورد علاقه (Favorite Website) ⬅ مخاطب فرضی ما از چه وب سایتی مداوم استفاده می کند؟ ( معمولا مخاطبان فرضی ما وب سایتی را ترجیح می دهند که خدمات ویژه و رایگان یا حداقل ارزانتری را ارائه بدهد)
  • انگیزه یا دلیل خرید ⬅ باید با دلایل ، مخاطب فرضی مان را قانع کنیم که چرا باید محصولات ما را خریداری کند.
  • دغدغه های خرید ⬅ دغدغه ها و یا مسائلی که موجب نگرانی مخاطب فرضی ما میشوند چه چیز هایی هستند؟

🔴 از آن جایی که پرسونای مخاطب نقش تعیین کننده ای در هدفمند بودن یک کسب  کار دارد نباید هرگز فکر کنیم که طرز فکر مخاطب، با ما یکی است. بلکه بهتر است یادمان باشد که ما محتواها را فقط و فقط برای مخاطب طراحی می کنیم نه خودمان. 🔴

چگونگی تحقیقات درباره پرسونای خرید

شاید برایتان مهم باشد پرسونا چیست و چه تحقیقاتی درباره پرسونای خرید بسیار حایز اهمیت است  حتما با توجه به مواردی که در بالا گفتیم متوجه شده اید که با توجه به نوع اطلاعات مورد نیاز سوالات نیز باید متفاوت باشند. مثلا اگر محصول یا خدمتی که قرار است ارائه دهید شامل تولید محتوا نمی شود به پرسیدن سوال در مورد نوع محتوا ی تولید شده به احتمال زیاد نیازی نیست.

نگران این نباشید که باید چه سوالاتی را بپرسید با اطلاعاتی که ما در بالا به شما دادیم کارتان راحت تر خواهد شد و وقتی لیست سوالات را تنظیم کردید در می یابید که جمع اوری اطلاعات به یک فرم خلاصه نخواهد شد و امکان دارد چندین و چند فرم بشود.

 از آن جایی که این موارد برای همه ثابت نیست ، بهتر است آن شرایطی که به وضع موجود خودمان نزدیک تر است رادر نظر بگیریم

  • تحقیق کردن در بازار سنتی ⬅ اگر برای تحقیق کردن در این زمینه بودجه ای در نظر گرفته شود اطلاعات کار آمدی از مشتری یا خریدار به ما می دهد.
  • تنظیم پرسشنامه ⬅ پس از طرح پرسشنامه هایی که شامل سوالات مورد نظر شما است و درج آن در قسمتی که بیشتر در معرض دید است می توانیم اطلاعات زیادی بدست بیاوریم. (بهتر است در مشتری انگیزه ای را ایجاد کنید که به انجام پرسشنامه علاقمند شود مانند تخفیف ویژه و یا نمونه ی رایگان از یک محصول برای کسانی که پرسشنامه را تکمیل می کنند)
  • صحبت کردن با کارکنان ⬅ از آن جایی که چند وقت با مشتریان سر و کار داشته اند قطعا اطلاعاتی را کسب کرده اند که ممکن است شما ندانید و تا وقتی از آن ها سوال نکنید متوجه نخواهید شد که تا چه حد ممکن است اطلاعات آن ها سودمند باشند سوال هایی که در بالا گفتیم را از آن ها بپرسید و جواب هایی که حس می کنید درست هستند را به اطلاعات مخاطب فرضی خود بیفزایید.
  • طبق تجربیات گذشته خود پیش بینی کنید ⬅ اگر وقت یا بودجه ی مورد نیاز را ندارید با توجه به تجربیات خود سوالات را پاسخ دهید.

شخصی که در مورد پرسونای ذهنی منفی باف است

پرسونای منفی

پرسونای منفی به این خاطر که مخاطب فرضی یا همان پرسونایی که طراحی کردیم نمایانگر مخاطب ایده آل ما است ، پرسونای منفی یا مطرود نمایانگر کسی است که اصلا نمی خواهید مشتری شما باشد. به طور مثال:یک پرسونای منفی  ممکن است شامل افراد متخصص و حرفه ای باشد که کارشان سطح بالاتر از محصول و یا خدمتی است که ما قرار است ارائه بدهیم و یا حتی محصلان و دانشجویانی که به منظور انجام تحقیقات شان محصول ما را ترجیح می دهندو یا مشتری های بالقوه ای که با جذب آن ها به سمت کسب و کار خودمان به خاطر قیمت کم و ترجیح آن ها به تنوع و یا تمایل نداشتن به خرید دوباره از ما هزینه های خیلی زیادی را برای ما به دنبال خواهد داشت.

به نظر شما طراحی پرسونای مخاطب محدود و مخصوص به فضای دیجیتالی است و یا در گذشته نیز کاربرد داشته است؟

به عقیده ی برخی پرسونای مخاطب، پرسونای بازاریابی و موضوعاتی از این قبیل مختص به زمان خاصی نیست و موضوع جدیدی محسوب نمی شود و در زمان قدیم نیز وجود داشته است و تنها از شکل قدیمی به شکل جدید و سازمان دهی شده و هدفمند تبدیل شده است. تنها کاری که لازم است در این زمینه انجام دهیم این است که در بازارهای قدیمی پرس و جویی کرده و درمورد مخاطبان آن کسب و کار اطلاعاتی را بدست بیاوریم. اگر چند وقتی در یک کسب و کار مشغول به کار باشیم می توانیم مشتری های خود را از فاصله ی چند متری تشخیص داده و با اطلاعاتی که در همان نگاه اول که شامل زبان بدن، فن بیان، پوشش و یا غیره بدست می اوریم میتوانیم نسبی قضاوت کنیم که ایا این فرد مشتری ما هست یا نه؟ و اما امروزه که رقابت زیادی بین کسب و کار های سنتی و کسب و کار های دیجیتال به وجود آمده است، طراحی کامل و با وضوح بیشتر از پرسونا تبدیل به یکی از نیاز های اساسی کسب و کار ها شده است.

چرا به ترسیم پرسونا نیاز داریم؟

ما برای این پرسونای مخاطبان را طراحی می کنیم که مشتری های طلایی خود را که حداکثر ارزش را در کسب و کار ما دارند و سود آوری مان را تضمین می کنند را، بیابیم. در مشخص کردن پرسونای مخاطبین، ما یک شخصیت خیالی واضح داریم که نام و نام خانوادگی، جنسیت، سن، تحصیلات و خصوصیات و موارد مورد علاقه ی او را هم می دانیم و یا می توانیم کاملا تشخیص دهیم که مخاطب فرضی ما در چه روز هایی از هفته به خواندن مطالب و یا خرید کردن از فروشگاه های اینترنتی و یا فروشگاه های سنتی اشتیاق دارد.

یک نمونه پرسونا

مینا، در رده سنی بین ۲۰ تا ۲۵ سال قرار دارد.او کمتر از یک سال است که به وب وایت پیوسته و جزو کاربران فعال است. او ترجیح می دهد آموزش های رایگان و با زمان کوتاه را سپری کند. مینا علاوه بر درس خواندن، به شکل پاره‌ وقت در یک شرکت تبلیغاتی به عنوان تولید کننده محتوا، کار می‌کند و بخشی از هزینه‌ های شخصی اش را پرداخت می‌کند.

سخن پایانی:

فکر می کنم پس از تمامی این تفاسیر اهمیت انتخاب درست و دقیق پرسونا برای پیشرفت هدفمند کسب و کار را متوجه شده اید و می دانید که یک انتخاب نابجا و غلط موجب بر باد رفتن تمامی زحمات، برنامه ریزی ها و از همه مهم تر سرمایه گذاری ها خواهد شد.

منبع : https://blog.hubspot.com

 

 

 

, , , , ,
اشتراک گذاری:

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =